2013. június 24., hétfő

A hosszú élet titka

A hörcsögöknél "aranykornak" számít a 2. életév betöltése. Sokan megélik ezt, sokan viszont nem.
Vannak akik még tovább is velünk maradnak. Nálam a legidősebb szőrgombóc 3 éves, 1 hónapos és 2 naposan múlt ki, bár ő nem egy törpehöri, hanem egy aranyhörcsög volt.
A legidősebb dzsungim, Linzer volt, aki nálam született egy 5-ös alom tagjaként 2010. szeptember 7-én és 2013. február 27-én hunyt el. Vagyis 2 év 5 hónap és 21 nap volt az, amit velem töltött.
Őt követte még:
Samu a maga 2 év 2 hónap és 12 napjával,
Dáma 2 év 1 hónap és 23 napjával.





És mégis hogyan sikerült ennyi időt együtt töltenünk?
Sokat számít a pedigree, hisz az állatkereskedésből származó hörcsögök nagy része beltenyésztett, vagy valamilyen problémával szenved. Sokszor van úgy, hogy megveszik a kereskedésben az állatot, 3 hónap múlva meg hirtelen körülmények között kimúl. Persze vannak kivételek (mint pl. nálam Dáma). A legbiztonságosabb a tenyésztőtől származó, több generációra visszavezethető állatka.
A hosszú élet titkához mondanom sem kell a megfelelő ellátás is szükséges. Megfelelő

táplálék: magvak, táp, zöldségek és gyümölcsök, illetve egyéb ételkiegészítők. Van aki önitató használatával vizet is ad a hörijének, ez van mikor elhanyagolható, például ha minden nap friss lédús ételt kap. Az almot hetente, vagy ha elég akkor két hetente takarítani, és nem a legolcsóbb fűrészporossal, hanem a szép nagy szemű forgáccsal. Én asztalos műhelyből hozatom, így egyáltalán nem fűrészporos, ráadásul tudom is, hogy milyen forgács. Szerintem ez a legkorrektebb választás, de ha ez nem adatik meg valakinek, akkor a kereskedésekben is lehet már kapni jó  minőségűt.
Tapasztalataim szerint az idősebb höriket terráriumban, vagy műanyag "ládában/dobozban" tartani megfelelőbb, mint ketrecben. Mert a ketrec rácsain felmászva nagyobb az esély a végtagok beakadására, és az onnan való zuhanás is veszélyesebb. Ráadásul valljuk be őszintén, nem lenne szerencsés, ha az öreg höri foga túlságosan elkopna vagy kitörne rács rágicsálás közben.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni az időt sem. Az 1 évet betöltött hörik nálam már szigorúan nyugdíjasok, vagyis több fehérjét kapnak, illetve semmi esetre sem fedeztetem, vagy fedeztetek vele. Egyrészt a kölykök "minősége" miatt, másrészt a höri korára tekintve sem jó ötlet. Bár képes szaporodni, nem akarom túlterhelni. Szóval az 1. év már egy vörös felkiáltójel! Onnantól már csak hobbi kedvenc.
Mind minden élőlény ők is akarják, sőt követelik a szeretetet és a figyelmet. Minél többet foglalkozunk velük, annál jobban ragaszkodunk is hozzájuk, s jobban kiismerjük őket. Hamar észleljük a változást, akár pozitív vagy negatív irányban is.
Ráadásul miközben foglalkozunk velük plusz inger éri őket, és "nem halnak bele az unalomba".
Nekem van egy trükköm. Mikor a höri már nagyon megviselt, "öregnek" kinéző én tejföllel etetem. Ez a kis tejföl kúra új erőt és külsőt ad, s volt olyan, hogy egy hörcsögömnek 1-2 hónapot adott még az életben. Hamar jó húsban lett tőle, eltűntek a "kilógó" bordák és az életkedve is megjött. Persze a tejföl magában még nem varázsszer. Mellette folyamatos ínyenc falatok, különböző vitaminbombák: gyümölcsök és zöldségek egyvelege, és magas zsírtartalmú nasik, például dió tartotta formában a picurkát.
Remélem valamit tudtam segíteni, vagy legalább is összefoglaltam a dolgokat. Amúgy kinek milyen tapasztalatai vannak, és mennyi ideig sikerült magatok mellett tartani a kis kedvence(i)teket? :)

3 megjegyzés:

  1. Sajnos jó minőségű forgácsot igenis nehéz találni :( 4 hónapja vagyok boldog dzsungi anyuka. Elején kaptunk nagyon jó féle, "nagy szemű", minimálisan poros forgácsot. Kb 1,5 hónapja kisszemű,poros forgács került, ugyanebbe a csomagolásba. Egyszerűen sehol nem találunk minőségi forgácsot. Lehet, hogy nálam magas a léc, de hát nah..
    A blog nagyon jó!!
    Bár már több tanácsot is kaptam két remek tenyésztőmtől, még is mindig bajban vagyok a hörcsög hamival.. Paradicsomot valahogy nem merek nekik adni a héja miatt és mert akármi akárhogy, még sem a kertből szedtem, így pedig ismeretlen a forrás :/ Kígyó ubit és almát szoktam adni. Kaptak már pici epret is, de annál is izgultam. Tejfölt csak frissen kibontva merek adni. Sajttal nincs probléma. Lisztukacot látni sem szeretnék, rossz emlék fűz hozzá :( Olyan jó lenne látni egy 1-2 hetes étrendet, amiből tanulhatok.

    VálaszTörlés
  2. Hát én egyszer vettem forgácsot, azt is nyuszi alá a Müllerbe. Drága volt, viszont egész jó minőségű. Azon az egy alkalmon kívül egyszer sem volt szerencsém boltban forgácsot vásárolni, jól meg vagyok elégedve a por mentes műhelyi forgáccsal. Ebben tehát nem nagyon tudok segíteni, viszont az étrendben, hogy mit szabad, mit nem, milyen gyakran szívesen. Lassan elkezdem írni, és összegyűjteni a dolgokat, s majd felteszem ide! :)

    VálaszTörlés
  3. Van egy 22 hónapos dzsungáriai lány hörim. Már látszódnak rajta az öregedés jelei (szőrén, mozgásán). Mennyi tejfölt adhatok neki, és egy héten hányszor, hogy hatásos legyen a tejföl kúra, de ne is ártson?

    VálaszTörlés